fredag 19. november 2010

Whiskysmaking - Ardbeg

I går var det da første ordinære møte i NMWL, og temaet for kvelden var Ardbeg. Vi hadde besøk av Chris Maile som vel er en av de større autoritetene vi har på whisky her i Norge. Og skotter med vestlandsdialekt er jo stas. (Pluss kilt!)

Vi starta med benchmark'en, Ardbeg 10yo. Det er Ardbeg som vi kjenner den. Fin whisky, tror vi fremdeles har bittelitt igjen i flaska som står i skapet. (Jeg rakk desverre ikke å ta bilder denne gangen, de var for kjappe til å rydde.) Neste var Blasda. Eller blasfemi som noen kalte den grunnet nesten ingen peat og bare 40% slik at den også er chill filtered. Lett, grei sak. Meget drikkbar. Skal egentlig ikke se bort fra at det kan havne ei flaske i skapet etterhvert. Deretter kom Ardbeg Mór. Så vidt jeg finner ut er den egentlig i 4,5l flaske, så jeg er litt usikker på om de hadde fylt over på mindre flaske eller om den nå også tappes på vanlige flasker. Dette var kveldens første cask strength. Jeg kan ikke for det, men jeg har en forkjærlighet for cs. Jeg tilsetter stort sett litt vann for ikke å bedøve hele sanseapparatet, men det virker uansett som om de har litt mere oompf og Je ne sais quoi når de tappes over 55%. En god whisky som det er litt gøy å ha prøvd.

Så kom det som for meg egentlig ble den store fra kveldens program. Ardbeg Uigeadail. Den "vanlige" cask strength'en til Ardbeg. Nammenamm!! Denne skal kjøpes neste gang vi drar til Sverige, uten tvil! (Når prisforskjellen er 566 vs 790 så tar jeg greit den bilturen.)  Deretter kom Airig Nam Beist og Rollercoaster. ANB ble visstnok sluppet under mottoet "Release the beast". Personlig tror jeg kanskje beistet rømte før lansering, for selv om den absolutt var god var den en ganske rund og elegant sak. Ikke veldig mye heftig Ardbeg der å spore. Rollercoaster er en spesialtapping i forbindelse med 10års-jubileumet til the Ardbeg Committee. Kveldens morsomste kommentar var han som kjente lukta av røkelaks på denne! Denne var også en av de som havna litt mere i "gøy og smake" kategorien.

Og så kom kveldens store høydepunkt. Ardbeg Supernova 2. Med 60,1% er den strengt tatt ikke tillatt i Norge i det hele tatt, men inn har de fått den. Fantastisk whisly. Skulle tro det kun var røyk, men den viser seg ved nærmere bekjentskap å være mye mere kompleks. Denne var kveldens absolutte favoritt for meg, med Uigeadail rett etter. Begge to er whiskyer som skal inn i skapet ved første mulighet.

Og så var klokka plutselig 2337 og vi måtte bokstavelig talt springe for å nå kinoen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar