onsdag 19. januar 2011

Julepålegg: Hjemmelaget sursild

Denne ble liggende fra før jul. Better late than never.

Jeg spiser ikke sild selv, klarer ikke beina og å få sildefilet beinfri har jeg gitt opp for maaaange år siden. Men samboeren liker det til jul. Og pappa spiser en del av det, så siden han forhåpentligvis kommer på besøk så må man ha det i hus. Aldri prøvd å lage det selv før, men går det til bøvels, så er butikkene åpne i jula og.

Fryktelig kort ingrediensliste egentlig:
4-6 spekesildfileter (vannes ut over natta)
1 løk

Lake:
1,5dl sukker
1dl eddik
2dl vann
1ts hele sorte pepperkorn.


Skjær løken i ringer, skjær silda i passende gaffelbiter. Legg lagvis i et rent glass (jeg pleier å sterilisere glassene mine vha oppvaskmaskin og så skylling med varmt vann før tørk i stekeovn. Når de er tørre er de reine nok for meg stort sett. Spesielt siden jeg ikke sylter ting som ikke er sure.)

Kok opp laken og sørg for at sukkeret er oppløst. Hell over i glasset, helt opp, og skru på lokket umiddlebart. La stå på benken 6-8 timer. (Sa skal du også kunne sjekke at du har fårr vakuum. Spesielt hvis du gjenbruker "poppeglass") Oppbevares så i kjøleskap og holder 2-3 uker

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar