fredag 17. desember 2010

Kandiserte appelsinskall

Så er mat- og snoplaginga til jul endelig i gang. En av de første prosjektene i år er kandiserte appelsinskall. 6 appelsiner skrelles og man veier opp 250g skall. Dette skjæres så i strimler sånn ca 6mm X 5cm (*veldig* på øyemål). Has i en kasserolle, ha i 2l vann og kok opp. Etter 5min slås vannet av og 1l nytt, kaldt vann helles over. Kok opp og la småkoke i 45min under lokk, før 500g sukker helles i. Rør til sukkeret er oppløst og la koke 30min til.

Etter 30min tas kjelen av varmen og får stå i 24 timer.

Neste dag settes kjelen på kok en gang til, og får stå uten lokk til alt vannet er fordampet. Dette skulle visstnok ta 30min, men tok vel bortimot 2 timer. Skitt au, hadde andre ting å gjøre på kjøkkenet imens. Når det aller meste av væsken er borte vil appelsinskallbitene være dekket av en tykk, oransje sirup. Ta ut bitene og legg over på brett med bakepapir. (Anbefales IKKE å bruke fingrene, dette er varmt! Jeg brukte en "kjøkkentang" og en liten gaffel. Funka som bare det.) Deretter satte jeg alle brettene inn i ovnen på ca 60C. Der fikk det stå et par timer, før jeg skulle på pinnekjøtt hos Geir. Da slo jeg av ovnen og lot det stå over natta.

Og resultatet:


Gleder meg til jul.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar